Úlevy - Možnosti ke zvážení
Zajisté ne všichni nakažení virem HIV nebo s nemocí AIDS - či s jinou závažnou chorobou - potřebují ke své práci úlevy, neboli přiměřené změny v pracovních povinnostech či způsobech provádění práce, které umožní zaměstnanci či žadateli vykonávat základní pracovní povinnosti a využívat při tom rovných zaměstnaneckých výhod. Zvažte, zda by Vaše firma nemohla poskytovat přiměřené úlevy zaměstnancům či žadatelům, jejichž zdravotní stav omezuje to, co v práci dokážou, nebo jak práci vykonávají. Zda je možné nabídnout úlevy, závisí samozřejmě na okolnostech, firemních potřebách a dalším výkonu základních povinností pracovní pozice. Zaměstnanci s vážnou chorobou, včetně HIV nebo AIDS, mohou pokračovat v práci, ale mohou vyžadovat určité úpravy pracovní činnosti - tedy určitou „úlevu“ - aby ji mohli vykonávat. Velmi často se konkrétní potřebné úlevy během času změní. Manažeři by změny úlev měli projednat se zaměstnancem v době, kdy se změní jeho potřeby.
V případě žádosti o úlevu bude zaměstnanec možná muset informovat o svém zdravotním stavu. Manažeři musí rozhovory a dokumenty o zdravotním stavu chránit jako důvěrné a musí veškerou související dokumentaci uložit v samostatné složce se zdravotními informacemi. Diskuze o úlevách musí být zdokumentované.
Otázky ke zvážení:
- Jaké jsou základní funkce dané pracovní pozice?
- Jaká fyzická či duševní omezení žadatel nebo zaměstnanec má? Jsou daná omezení dočasná či trvalá?
- Jak tato omezení ovlivňují schopnost žadatele nebo zaměstnance vykonávat pracovní povinnosti či využívat výhod zaměstnaneckého poměru?
- Jaké konkrétní pracovní povinnosti či výhody pracovního poměru představují ve světle daných omezení problém?
- Existují omezení doby, po kterou může zaměstnanec pracovat, nebo co může během pracovní doby dělat?
- Jaké existují alternativní úpravy, které jsou realizovatelné a umožní zaměstnanci nebo žadateli dosahovat stejné úrovně výkonnosti nebo využívat stejných výhod zaměstnaneckého poměru jako řadový zaměstnanec Vaší firmy?
- Jaké úlevy žadatel nebo zaměstnanec preferuje a proč?
- Jaké úlevy budou lépe splňovat potřeby Vaší firmy?
- Jsou úlevy potřebné ke zmírnění překážek pracovního pro realizaci pracovního poměru nebo jsou vyžadovány na základě osobních preferencí nebo potřeb?
- Jak složité jsou tyto úlevy pro Vaši firmu? Zamítnutí úlevy jako příliš komplexní či příliš nákladné by manažeři měli vždy projednat s oddělením lidských zdrojů.
Zde je několik příkladů úlev (seznam není vyčerpávající, mohou vás napadnout jiné příklady, které jsou možné v konkrétním pracovním prostředí):
- snížení počtu odpracovaných hodin denně/týdně nebo možnost pozdějšího začátku pracovní doby,
- poskytnutí volna na lékařské prohlídky,
- práce z domova,
- úprava pracovní stanice podle potřeby (např. ergonomická židle, speciální počítačový monitor, přemístění pracovní stanice atd.),
- pokud zaměstnanec nemůže odcestovat na jednání, vést je jako telekonferenci nebo poslat na jednání jiného zaměstnance,
- časté přestávky a možnost sezení/stání,
- převedení některých pracovních povinností na jiné.
Možná omezení pro zaměstnance s HIV nebo AIDS a případné úlevy ke zvážení | |
Uvědomte si, že ne všichni nakažení virem HIV nebo s nemocí AIDS - či s jinou závažnou chorobou - potřebují ke své práci úlevy. | |
Zdravotní omezení | Úlevy |
Značný úbytek na váze a nemožnost sedět po dlouhou dobu. | Ergonomická židle s přídatným čalouněním.
Možnost sezení/stání. |
Oslabený zrak s potížemi při čtení tištěných materiálů. | Lupa/stojánek s lupou a lepší osvětlení pracovní stanice. |
Vyčerpání/rychlá únava. | Pozdější zahájení pracovní doby.
Časté přestávky. Kratší pracovní den/týden. |